Skip to main content

Mobiliteit is beweging. Daar draait onze sector op. Daar worden we blij van.

De afgelopen jaren hebben we wel ervaren dat teveel beweging ook niet goed is. De steeds wisselende regelgeving en verschuivende deadlines heeft op onze sector een verlammend effect gehad. We leggen uit hoe dit zit.

Commercieel directeur bij Beelen Mobility, Tim Vanneste, wijst er op dat één ding cruciaal is, en wel: duidelijkheid.

“Door het ontbreken van een heldere visie en planning vanuit de overheid, hebben mensen grote aankopen, zoals een nieuwe auto, uitgesteld,” ziet Tim, “We moeten een koers kiezen en daarop blijven varen. Misschien dat niet iedereen tevreden zal zijn, maar duidelijkheid geeft de consument in ieder geval richting. Een auto is geen impuls aankoop, maar iets voor de lange termijn. Dat er duidelijkheid komt tot minstens 2030 is om die reden essentieel.”

Een auto is geen impuls aankoop, maar iets voor de lange termijn. Dat er duidelijkheid komt tot minstens 2030 is om die reden essentieel.

Het belang van duidelijkheid geldt niet alleen voor consumenten maar ook voor aanbieders van mobiliteit. Als voorbeeld wijst Tim op een opvallend feit: voertuigen waar voorheen 6 tot 8 procent rente op van toepassing was, worden nu tegen veel lagere percentages op de markt gebracht. “Dit wijst erop dat fabrikanten niet van hun auto’s af komen.” merkt hij op.

Maar er is meer aan de hand. Toen elektrische voertuigen voor het eerst op de markt kwamen, waren deze relatief hoog in prijs. De verwachting was toen dat de restwaarde van een tweedehands EV op de occasionmarkt nog lange tijd hoog zou blijven. Die verwachting is echter niet uitgekomen.

Tim ziet dat dit veel onrust veroorzaakt in de automotive branche: “Leasemaatschappijen bibberen. De eerste golf van EV’s die vijf jaar geleden als leaseauto de weg op gingen, komen nu weer de markt op. Deze auto’s blijken veel minder op te brengen dan vijf jaar geleden werd verwacht. Door prijsstunts van merken zoals Tesla zijn nieuwe EV’s nu bovendien soms nauwelijks duurder dan EV’s die al meerdere jaren hebben gereden. Maatschappijen zitten dus met onverkoopbare auto’s in hun maag.”

Dit heeft geleid tot onzekerheid over restwaardes met hogere leaseprijzen tot gevolg. Tim legt uit: “Het verschil tussen aankoop en toekomstige waarde moet worden afgeschreven tijdens de leaseperiode. Om minder risico te lopen, schatten leasemaatschappijen lagere restwaardes in. Om dit op te vangen zal de leaserijder een hogere maandprijs gaan betalen.”

Ondanks dat de autosector hier en daar wat kraakt, wordt bij Beelen Mobility ook ervaren dat er nog voldoende ruimte is om klanten van goede service te kunnen voorzien.

“Wij hebben het voordeel dat we merkonafhankelijk zijn. We hebben daardoor veel bewegingsvrijheid. Doordat we kunnen spelen met het beschikbare aanbod, kunnen we blijven tegemoetkomen aan de wensen van onze klanten. Vraag en aanbod bijelkaar brengen, dat is onze taak.”

“Daarnaast nemen we  graag de tijd om mensen advies te geven over elektrisch rijden. Door mensen te laten zien wat er kan, durven ze vaak toch de overstap te maken. Zo komen we samen vooruit. Want overstappen van fossiel naar elektrisch, daar zal uiteindelijk iedereen mee te maken krijgen.”

Leave a Reply