Waterstof is een explosieve stof die als brandstof volledig emissievrij te gebruiken is. De reststof na verbranding is alleen waterdamp. Dat klinkt als de oplossing voor al onze milieuproblemen. Waarom zien we het dan nog niet terug in de automodellen die nu van de productiebanden rollen?
Ondanks de hoopgevende feiten van waterstof, lijken de meeste autoproducenten nog weinig toekomst te zien in deze brandstof. In Nederland zijn er vooralsnog slechts twee modellen op waterstof verkrijgbaar. Ook het produceren, opslaan en verplaatsen van waterstof is dusdanig ingewikkeld dat het volgens veel experts de moeite niet loont. Toch is de waterstofauto aan een opmars bezig.
Volgens gegevens van onderzoeksbureau IDTechEx werden er in 2021 wereldwijd 15.538 met waterstof aangedreven brandstofcel-elektrische voertuigen verkocht. Dit is een stijging van maar liefst 82 procent in één jaar tijd.
Met name voor langere afstanden, waar elektrische auto’s juist tekort schieten, zouden waterstofauto’s uitkomst kunnen bieden. Ook bij zwaarder vervoer zoals vrachtwagens, vliegtuigen en schepen is waterstof een goede optie voor de toekomst.
In een recent artikel van Business Insider werd vooruitgelopen op die ontwikkelingen door te schetsen hoe personenauto’s uiteindelijk juist ook zouden kunnen profiteren van de invoering van waterstof in het langeafstandsvervoer. Met het uitrollen van de infrastructuur en het ontwikkelen van de technologie zou waterstof in een later stadium voor producenten en consumenten aantrekkelijker worden.
Bij Beelen Mobility komen er nog maar zeer af en toe vragen binnen over auto’s op waterstof. We houden de ontwikkelingen desalniettemin goed in de gaten en zijn klaar om klanten te adviseren als deze vraag toeneemt.