Een nieuw beoordelingssysteem voor elektrische auto’s rangschikt de BMW i4 en Tesla Model 3 als de meest efficiënte modellen. De wagens van Audi en Mercedes bungelen onderaan de lijst.
De nieuwe Britse ‘E-Rating’ van website Electrifying.com rangschikt auto’s voor het eerst op hoe efficiënt ze elektriciteit gebruiken.
De nieuwe Britse ‘E-Rating’ van website Electrifying.com rangschikt auto’s voor het eerst op hoe efficiënt ze elektriciteit gebruiken. Het doel van de nieuwe beoordelingsmethode is om consumenten duidelijkheid te geven over welke elektrische auto’s beter zijn voor hun bankrekening. Daarbij bestaat er in Groot-Brittannië een kloof van 500 pond (595 euro) in jaarlijkse oplaadkosten tussen de beste en de slechtste auto’s.
De nieuwe Britse ‘E-Rating’ van website Electrifying.com rangschikt auto’s voor het eerst op hoe efficiënt ze elektriciteit gebruiken. Het doel van de nieuwe beoordelingsmethode is om consumenten duidelijkheid te geven over welke elektrische auto’s beter zijn voor hun bankrekening. Daarbij bestaat er in Groot-Brittannië een kloof van 500 pond (595 euro) in jaarlijkse oplaadkosten tussen de beste en de slechtste auto’s.
De rangschikking komt als geroepen, want hoewel bij auto’s met benzine- en dieselmotoren precies duidelijk is hoeveel ze verbruiken, bestaat er geen industriestandaard om bestuurders te helpen de algehele efficiency van een elektrische auto te begrijpen. Er is gekozen voor een vergelijkbaar systeem als bij energielabels voor bijvoorbeeld wasmachines en koelkasten.
Laadtijd en recuperatie tellen ook mee
Zo wordt gekeken hoe goed elektrisch vermogen wordt omgezet in kilometers op de weg, maar ook de snelheid waarmee de batterij kan worden opgeladen telt mee, evenals de vraag of de auto functies heeft om het stroomverbruik te minimaliseren, zoals warmtepompen, intelligente recuperatie van remenergie en klimaatregeling.
Tot nu toe hebben alleen de BMW i4 en Tesla Model 3 de maximale A++-classificatie gekregen. Het bewijs dat dure EV’s niet altijd beter zijn, wordt gevormd door de meer dan 100.000 euro kostende Mercedes EQS. Die heeft dezelfde A+-rating als de goedkope Citroen Ami, Renault Twizy en Seat Mii. Onderaan de lijst bungelt de Mercedes EQV. Het is tot nu toe de enige personenauto met de laagste E-classificatie. De Audi e-tron en Mercedes EQC doen het met een D-beoordeling nauwelijks beter.
E-Ratings voor elektrische auto’s
A++
Tesla Model 3
BMW i4
A+
Hyundai Ioniq
Citroën e-C4
Fiat 500e
Hyundai Kona Electric
Mercedes EQS
Kia EV6
Peugeot e208
Seat Mii
Tesla Model Y
Opel Corsa-e
Citroën Ami
Volkswagen ID.3
Renault Twizy
Hyundai Ioniq 5
A
Audi Q4 e-tron
BMW iX3
DS3 Crossback
Ford Mustang Mach-e
Kia e-Niro
Kia Soul
Peugeot e2008
Renault Zoë
Skoda Enyaq
Smart ForTwo EQ
Tesla Model S
Tesla Model X
Opel Mokka
Volkswagen ID.4
B
Audi e-tron GT
BMW i3
Mercedes EQA
MG MG5 EV
MG ZS EV
Nissan Leaf
Polestar 2
Volvo XC40 Recharge
C
Honda e
Jaguar i-Pace
Lexus UX300e
Mazda MX-30
Porsche Taycan
Rimac Nevera
Citroen e-Spacetourer
Opel Vivaro-e
D
Audi e-tron
Mercedes EQC
E
Mercedes EQV